Tuesday, October 21, 2008

LATARBELAKANG

Dato' Dr Ikmal Hisham Albakri adalah lulusan Diploma dalam Architecture dari Sheffield University pada tahun 1956. Pada tahun 1962, beliau menerima satu lagi Diploma dalam Tropical Architecture dari AA School Architecture di United Kingdom.

Pada tahun 1964, beliau menjadi Pengarah Eksekutif Kumpulan Arkitek Sdn. Bhd., Beliau telah dilantik sebagai Presiden rakyat Malaysia Institute Architects dari tahun 1967 hingga 1969 dan 1973 hingga 1975. Beliau juga adalah Presiden Komanwel Association Architects dari tahun 1987 hingga 1989 dan merangkap Presiden Vice Kesatuan Antarabangsa Architects selepas tahun 1999.

Beliau memenangi banyak anugerah dan diberi penghormatan kerana sumbangan beliau dalam seni bina.
Di bawah penyeliaan JKR ( Jabatan Kerja Raya) yang diketuai oleh Howard Ashley, Dato' Hisham Albakri dan arkitek Baharuddin Kasim telah merekabentuk Masjid Negara yang dibina pada tahun 1965.

Dibina dari konkrit tetulang Itali dengan kemasan marmar, bangunan ini juga mengikut prinsip-prinsip Islam dan Modernist. Menumpukan pada rekabentuk Modernist yang 'membentuk fungsi masing-masing', pedalamanya telah diatur mengikut fungsi masjid.
Peringkat pertama :
* Direka untuk beribadat.
* Pentadbiran untuk kutipan zakat.

No comments: